CHP Aydın Milletvekili Hüseyin Yıldız, TÜİK’in açıkladığı Tarımsal Girdi Fiyat Endeksi verilerini değerlendirdi. Tarımsal üretimde maliyetlerin hızla arttığını belirten Yıldız, “Çiftçi daha çok çalışıyor, daha fazla risk alıyor ama her geçen gün daha az kazanıyor” dedi.
AYDIN – CHP Aydın Milletvekili , Türkiye İstatistik Kurumu’nun açıkladığı Tarımsal Girdi Fiyat Endeksi (Tarım-GFE) verilerinin tarım sektöründeki krizin boyutlarını bir kez daha ortaya koyduğunu söyledi. Tarımsal girdi fiyatlarının nisan ayında bir önceki aya göre yüzde 5,6, yıllık bazda ise yüzde 39 oranında arttığına dikkat çeken Yıldız, üreticinin ağırlaşan maliyet yükü altında ayakta kalmaya çalıştığını ifade etti.
Yıldız, özellikle enerji, gübre ve tarımsal ilaç fiyatlarında yaşanan yükselişlerin çiftçiyi doğrudan etkilediğini belirterek, nisan ayında enerji fiyatlarının yüzde 12,5, tarımsal ilaçların yüzde 12,1 ve gübre fiyatlarının yüzde 11,5 oranında arttığını hatırlattı.
“ÇİFTÇİ DAHA ÇOK ÇALIŞIYOR, DAHA AZ KAZANIYOR”
Türkiye’nin dört bir yanında üreticilerin büyük fedakârlıklarla üretimi sürdürdüğünü belirten Yıldız, artan maliyetlerin çiftçinin emeğini değersizleştirdiğini savundu.
“Tarlaya ekilen tohumdan kullanılan gübreye, mazottan ilaca kadar her kalemde maliyetler hızla yükseliyor. Buna karşılık üreticinin ürünü aynı oranda değer kazanmıyor. Çiftçi daha çok çalışıyor, daha çok risk alıyor ancak daha az kazanıyor” diyen Yıldız, tarım sektörünün sürdürülebilirliği açısından ciddi bir tehlikeyle karşı karşıya olunduğunu ifade etti.
GÜBRE VE ENERJİ MALİYETLERİ ALARM VERİYOR
Son bir yıllık verileri değerlendiren Yıldız, tarımsal üretimin temel girdilerinde yaşanan yüksek artışlara dikkat çekti. Buna göre gübre fiyatları yüzde 62,8, enerji fiyatları yüzde 48,4, hayvan yemi yüzde 37, tohum ve dikim materyali yüzde 35,9, veterinerlik harcamaları ise yüzde 36 oranında yükseldi.
Bu tablonun üreticiyi üretimden uzaklaştırma riski taşıdığını belirten Yıldız, özellikle gübre fiyatlarındaki artışın gelecekteki üretimi de tehdit ettiğini söyledi.
“Çiftçi maliyetleri karşılayamadığı için gübre kullanımını azaltmak zorunda kalıyor. Bu durum verim kaybına, gelir kaybına ve sonuç olarak tüketicinin daha pahalı gıdaya ulaşmasına neden oluyor” dedi.
“KAYBEDEN HEM ÜRETİCİ HEM VATANDAŞ”
Tarım sektöründeki maliyet krizinin yalnızca çiftçilerin değil, toplumun tamamının sorunu olduğunu vurgulayan CHP’li Yıldız, market ve pazar fiyatlarındaki artışın temel nedenlerinden birinin üretim maliyetleri olduğunu dile getirdi.
“Bugün tüketicinin yüksek fiyatlarla karşı karşıya kalmasının temelinde üretim maliyetleri yatıyor. Çiftçi kazanamıyor, tüketici de uygun fiyatla gıdaya ulaşamıyor. Bu sistemde kazanan yok. Kaybeden hem üretici hem de vatandaş oluyor” ifadelerini kullandı.
“TARLADAKİ YANGIN BÜYÜYOR, İKTİDAR SEYREDİYOR”
Tarım politikalarını da eleştiren Yıldız, yıllardır uygulanan yanlış politikaların üreticiyi yalnız bıraktığını öne sürdü.
“Çiftçimiz alın teriyle üretmeye devam ediyor. Ancak iktidar, üreticinin sesini duymak yerine sorunları günü kurtarmaya yönelik politikalarla ertelemeyi tercih ediyor. Tarımda yaşanan sorunların üzeri istatistiklerle örtülemez. Gerçek tabloyu tarladaki üretici de pazardaki vatandaş da görüyor” dedi.
“ÜRETEN ÇİFTÇİYİ DESTEKLEMEK MİLLİ BİR GÖREVDİR”
Tarımın stratejik bir sektör olduğuna dikkat çeken Yıldız, gıda arz güvenliğinin güçlü bir tarım politikasıyla sağlanabileceğini belirtti.
Mazot, gübre, yem ve enerji başta olmak üzere temel girdilerde üreticiyi rahatlatacak desteklerin artırılması gerektiğini söyleyen Yıldız, üretim planlamasının bilimsel esaslarla yapılması ve çiftçinin emeğinin karşılığını alabileceği bir sistemin kurulmasının zorunlu olduğunu ifade etti.
Yıldız açıklamasını, “Çiftçimiz yalnız değildir. Toprağına sahip çıkan, üreten ve ülkesini doyuran üreticilerimizin yanında olmaya devam edeceğiz. Çünkü güçlü tarım güçlü ekonomi, güçlü ekonomi ise güçlü Türkiye demektir” sözleriyle tamamladı.