Haberi Dinlemek için TIKLAYINIZ...!

BU GEMİ BATAR!

Yaz aylarında açıkhava sanat merkezleri!
Ülke genelinde, DT. Gn. Müdürlüğü yaparken, rahmetli Bülent Ecevit in destekleriyle; Heryerde açıkhava sahnelerini techizat ile D.T. ve Kültür Bakanlığı olarak donatmıştık. O yıllarda , müzik organizatörleri bile arayıp sahnelerdeki bu ışık ve ses aletlerinden slayt makinelerinden dolayı Devletimize ve Bakanlığımıza teşekkür ederlerdi.

Yıllar geçti ve özel Tiyatrolarla ilgili yaz sezonu başında çeşitli görüşmelerimde; Nedim Saban ve Uygur kardeşler şunu ilettiler. Hiçbir açık hava tiyatrosunda oynayamıyoruz.
Neden?
Çünkü ses ve ışık gereçleri yok oralarda..!
Nasıl yani ?
Nasıl ı; Alınmış, kaldırılmış veya belki de çalınmış
Yok.
Devlet’de devamlılık vardır, olurmu öyle şey, zimmetlidir herşey!
Yok.
Pekiyi; Çözüm ne? Bu techizatları turnelere, açık havaya götürmek bayağı nakliye ücreti tutar; Kurmak ayrı işçilik, kalifiye işçiler gerek.

Zaten bu derece profesyonel techizat yok tiyatrolarda (ödenekli olanlar dışında tabiki)
O halde nolcak?
Tiyatro kendi kiralayacak!
Yok yahu , ciddimisiniz?
Örnek bizim DT Dilligil tiyatrosuna bir kaç oyun için kuşadası avm yi kiraladık diyelim. ( hoş Bşk.Yard. Oğuzhan bey ancak ocak ayında bulmuştu orayı bize, de imdada Başkan Ömer bey yetişti; yoksa Kıçımız donarak prova yapacaktık. Ama çözüm de de aynı uzuvlarımız provada , pera da donmuştu) konuya dönersek; avm de bir oyun için kuracakları ışık ve ses sistemi, 50 bin tl civarında..
Bir oyunu özel tiyatrolar 65 bin tl ye oynuyorlar.
Yani belediye verirse.
Bana öyle bir şey vermiyorlar ama, İstanbul’dan gelen bir tiyatronun ücreti bu…
Nasıl olacak bu iş!
Yerel yönetim bu tür işleri kapalı ve açık gösteri alanlarında hazır kullanılır ve ücretsiz sağlayacak.
Öyle olacak…
sonrada sanatçıdan ve sanatseverden; Hizmet ettiği için oy ve beğeni bekleyecek..
yoksa; İkisi de yok siyasilerimize.
Ne turne yaptırır büyük şehir ne oyunları destekler, salon yaptırmış bir sürü aksaklık içerisinde o salonlar. Bir de yaşamayan sanatçıların adlarıyla açılmış salonlar. İçeride mülteciler depremzedelere devamlı konut yaptırtmış Valilik. Bir tane itirazı yok Belediyenin. Bir başka çözümü yok Büyük Şehir Belediye Başkanı Hanımın.
Levent Üzümcü turnesi mi var iptal edin, Dilligil tiyatrosu mu boş verin.
Bir başka Hanım Belediye Başkanı, Selçuk; Salonumuz yok oynamasınlar.
Sanki Kuşadasın da salonda oynuyoruz biz. Bildiğiniz düğün salonu bu Pera da. Başkan Ömer bey olmasa , o da yok.. Sonunda zaten oğuzan Turhan ve Mehmet Turhan ikilisi İlçede ne tiyatro yapıyorlar ne de yaptırtıyorlar.
Kardeşim sizin bildiğiniz sanat sadece şarkı ise biz tüm oyunlarımızda şarkı ve dans da kullandık. Niye odanızda verdiğiniz salonu sonra kültür müdüresi vekiline vermeyin dediniz?
Bu Turhan soyadı biraz farklı yankılanıyor zaten ilçede…

Başkan birgün bu tiyatro sanat salon vb konulara vakit bulursa konuşacağım; kültür bölümünün durumuyla birlikte. Niteliksiz bir belediye tiyatrosu yetmemiş ki!
Bir de gençlik tiyatrosu diye ; 950 li yılların amerikan kolej tiyatrosunun papyonlu askılı pantalonlu çizgili tişörtlü örneğini gösterdiler bir çok para harcayıp. O gençlere önce temel Tiyatro bilgileri öğretip sonra ilçede oynanan oyunları seyrettirip sonra da sağlıklı bir Türk yazarının, mesajı genç olan bir partisyonuyla ilerleyemediniz mi? Ben bu eleştirilerimi tiyatromun sanatçılarıyla birlikte Kültür müdüresine ve iki çalışanına birde Oğuzhan Turhan’a aktardım ama ayni tas ayni hamam.
Sizde koordinasyon diye bir şey yok mu Kültürde çalışan idareciler?
O Bernarda Alba oyunu rezaletini taa Aydına gidip seyrettiğimde gördüm. Nasıl seyircinin salondan kaçtığını…

Geçen yazımda yazdım halen de yazıyorum; çobansız köy değil Kuşadası Sayın Turanlar!
Tiyatro olarak; Pandemi de yattınız, deprem deyip iki gösteri yaptınız bitti mi herşey sandınız?
Daha önce tiyatroda birçok faydalı iş yapan hanımları atıp; Turan soyadı taşıyanlara kadro vermekle olmuyor doğru sanat.

Bu işler için başka liyakatler gerekiyor bence.
Sanat idaresini bilen syn Levent Köylü ye de bir danışmak aklınıza gelmedi mi ? Dışarıdan bir görüş almak çok mu kötü gösterir insanları?
Doğruyu yapmak herkesi mutlu eder.
Bi konuşalım açık açık
şarkıyla türküyle hep konserle bu gemi batar, bak etrafa biraz Belediye yetkilisi!!
Bir salon araştırdım , yok
Bir sponsor araştırdım yok
Yahu bu adada gerçekten adını koymadığım bi şey yok!

RAHMİ DİLLİGİL